Zadania

Centrum Usług Społecznych w Wieliszewie to jednostka organizacyjna Gminy Wieliszew, powołana na podstawie uchwały Rady Gminy Wieliszew Nr VIII/71/2024 z dnia 28 listopada 2024 r. poprzez przekształcenie Ośrodka Pomocy Społecznej w Wieliszewie. Podstawę funkcjonowania jednostki stanowi także statut uchwalony uchwałą Nr VIII/72/2024 z tego samego dnia.

Głównym celem działalności Centrum jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych oraz ich koordynacja. Działania koncentrują się na wspieraniu osób i rodzin w trudnych sytuacjach życiowych, umożliwieniu im godnego funkcjonowania, a także doprowadzeniu do usamodzielnienia się i integracji ze środowiskiem.

Centrum realizuje zarówno zadania własne Gminy, jak i zadania zlecone, wynikające z ustawy o pomocy społecznej oraz innych przepisów szczególnych. W zakresie swoich kompetencji świadczy także usługi społeczne zgodnie z ustawą o realizowaniu usług społecznych przez centra usług społecznych.

Struktura organizacyjna Centrum

W Centrum Usług Społecznych w Wieliszewie funkcjonuje dziewięć zespołów oraz jedno samodzielne stanowisko:

1. Zespół ds. Organizowania Usług Społecznych (OUS)

Zajmuje się organizacją usług społecznych realizowanych przez Centrum, koordynacją lokalnego systemu usług społecznych oraz współpracą z administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi, podmiotami leczniczymi i wolontariatem.

2. Zespół ds. Realizacji Zadań z Zakresu Pomocy Społecznej (PS)

Realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej, m.in. wypłaty zasiłków, organizowanie usług opiekuńczych, kierowanie do domów pomocy społecznej, opłacanie składek na ubezpieczenia, organizację pogrzebów.

3. Zespół ds. Świadczeń (ŚW)

Odpowiada za realizację świadczeń wynikających z ustaw, m.in. o świadczeniach rodzinnych, alimentacyjnych, Karcie Dużej Rodziny, programie „Czyste Powietrze”, programie „Za życiem”.

4. Zespół ds. Wspierania Rodziny i Dziecka (WRD)

Prowadzi działania w zakresie wspierania rodziny, w tym asystę rodzinną oraz zadania wynikające z ustawy o pieczy zastępczej i programie „Za życiem”.

5. Zespół ds. Realizacji Programów i Projektów (RPP)

Zajmuje się promocją działań Centrum, aktywną integracją, prowadzeniem projektów i przygotowywaniem materiałów informacyjnych oraz artykułów.

6. Zespół ds. Księgowo-Finansowych (KF)

Prowadzi rachunkowość Centrum, sporządza plany finansowe i sprawozdania budżetowe.

7. Zespół ds. Kadr (KAD)

Odpowiada za obsługę kadrowo-płacową pracowników i osób współpracujących z Centrum. Prowadzi także obsługę mieszkańców i rejestrację korespondencji.

8. Zespół ds. Profilaktyki Uzależnień (PU)

Realizuje zadania z zakresu profilaktyki uzależnień, zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości, przeciwdziałaniu narkomanii i ustawą o zdrowiu publicznym.

9. Stanowisko ds. Organizowania Społeczności Lokalnej (OSL)

Organizator społeczności lokalnej działa na rzecz aktywizacji mieszkańców i budowania lokalnej sieci współpracy. Podejmuje działania odpowiadające realnym potrzebom społeczności.