Centrum Usług Społecznych w Wieliszewie to jednostka organizacyjna Gminy Wieliszew, powołana na podstawie uchwały Rady Gminy Wieliszew Nr VIII/71/2024 z dnia 28 listopada 2024 r. poprzez przekształcenie Ośrodka Pomocy Społecznej w Wieliszewie. Podstawę funkcjonowania jednostki stanowi także statut uchwalony uchwałą Nr VIII/72/2024 z tego samego dnia.
Głównym celem działalności Centrum jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych oraz ich koordynacja. Działania koncentrują się na wspieraniu osób i rodzin w trudnych sytuacjach życiowych, umożliwieniu im godnego funkcjonowania, a także doprowadzeniu do usamodzielnienia się i integracji ze środowiskiem.
Centrum realizuje zarówno zadania własne Gminy, jak i zadania zlecone, wynikające z ustawy o pomocy społecznej oraz innych przepisów szczególnych. W zakresie swoich kompetencji świadczy także usługi społeczne zgodnie z ustawą o realizowaniu usług społecznych przez centra usług społecznych.
Struktura organizacyjna Centrum
W Centrum Usług Społecznych w Wieliszewie funkcjonuje dziewięć zespołów oraz jedno samodzielne stanowisko:
1. Zespół ds. Organizowania Usług Społecznych (OUS)
Zajmuje się organizacją usług społecznych realizowanych przez Centrum, koordynacją lokalnego systemu usług społecznych oraz współpracą z administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi, podmiotami leczniczymi i wolontariatem.
2. Zespół ds. Realizacji Zadań z Zakresu Pomocy Społecznej (PS)
Realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej, m.in. wypłaty zasiłków, organizowanie usług opiekuńczych, kierowanie do domów pomocy społecznej, opłacanie składek na ubezpieczenia, organizację pogrzebów.
3. Zespół ds. Świadczeń (ŚW)
Odpowiada za realizację świadczeń wynikających z ustaw, m.in. o świadczeniach rodzinnych, alimentacyjnych, Karcie Dużej Rodziny, programie „Czyste Powietrze”, programie „Za życiem”.
4. Zespół ds. Wspierania Rodziny i Dziecka (WRD)
Prowadzi działania w zakresie wspierania rodziny, w tym asystę rodzinną oraz zadania wynikające z ustawy o pieczy zastępczej i programie „Za życiem”.
5. Zespół ds. Realizacji Programów i Projektów (RPP)
Zajmuje się promocją działań Centrum, aktywną integracją, prowadzeniem projektów i przygotowywaniem materiałów informacyjnych oraz artykułów.
6. Zespół ds. Księgowo-Finansowych (KF)
Prowadzi rachunkowość Centrum, sporządza plany finansowe i sprawozdania budżetowe.
7. Zespół ds. Kadr (KAD)
Odpowiada za obsługę kadrowo-płacową pracowników i osób współpracujących z Centrum. Prowadzi także obsługę mieszkańców i rejestrację korespondencji.
8. Zespół ds. Profilaktyki Uzależnień (PU)
Realizuje zadania z zakresu profilaktyki uzależnień, zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości, przeciwdziałaniu narkomanii i ustawą o zdrowiu publicznym.
9. Stanowisko ds. Organizowania Społeczności Lokalnej (OSL)
Organizator społeczności lokalnej działa na rzecz aktywizacji mieszkańców i budowania lokalnej sieci współpracy. Podejmuje działania odpowiadające realnym potrzebom społeczności.